lördag 1 november 2008

Besök på finkrogen

Förra veckan var några från min skola och åt på Kock & Vin i Göteborg. Dom skulle göra ett projekt tillsammans med Burgården, ett projekt som jag inte var delaktig i och då blev dom bjudna på middag där. Jag blev väldans avundsjuk och gjorde det enda rätta. Jag beställde ett bord till mig och min pojkvän och igår bar det av ut på "finkrogen". Vi åt sju rätter, något som kallades för sinnenas meny och var deras mer exprementiella inslag. Jättegott förståss och mina favoriter var:
- Rätten med 63 graders äggula, rökt äggvita, friterat kycklingskin, trattkantareller, och svart tryffel.
- Honankan som är med på bilden där nere stekt med kryddpeppar, brysselkål, kornrisotto och buljongkokt kålrot. Över hyvlades det en frusen ankleverterrin. Mumma!
- Sista rätten, en perfekt dessert med ett chokladmoln, havtornssorbet, pumpakräm och strössel bestående av riven maltkaka och pumpakärnor..., Ojojoj

Självklart passade jag på att hoppa in i köket och ta några bilder på killarna som slängt ihop den fantastiska måltiden till oss.

Johan Björkman som ställde upp i åretskock men tyvärr åkte ut i förra delfinalen. Han deltog med en rätt som var baserad på havskräfta och rotfrukter. Det största misstaget han gjort i köket var när han råkade blanda kall och varm frityrolja. Oups


Honanka stekt med kryddpeppar samt korngryn, brynt kålsky och hyvlad anklever står det i menyn. Här ser vi kockarna placera den med stor omsorg på tallrikarna.

Den färdiga rätten.

Tack Kock & Vin för en underbar kväll med grymt käk och underbara viner, ni förtjänar allt fint beröm som strös över er!

Ps. Runt hörnet står det en stackars praktikant och rensar kantareller. Det är sånt praktikanter brukar få göra de är på besök hos "finkrogarna". Rensa, skala och så får praktikanterna kanske hacka lite ibland också. Dessutom fanns det inte en endaste tjej i varmköket så allt såg ut precis som vanligt bakom kulisserna. Ds.

Inga kommentarer: