måndag 10 november 2008

Mårten gås-afton

Idag är det visst mårten gås-afton, den traditionella dagen för att äta svartsoppa med krås, stekt gås med kulpotatis, sviskon, brysselkål, rödkål, äpple och skånsk äpplekaka med vaniljsås till dessert.
Jag har aldrig i hela mitt liv ätit en mårtensmiddag och är nyfiken på hur det smakar. Om jag hade bott i Skåne, Göteborg eller Stockholm så är jag övertygad om att det skulle gå enklare att sniffa upp en men här, här i Grythyttan... Nä det verkar döfött. Jag får se till att det blir en till nästa år istället. Attans Pattans, jag avskyr att vänta!

Har någon av er smakat, är det verkligen gott med svartsoppa?

3 kommentarer:

Anonym sa...

skulle inte våga smaka på svartsoppan... vad är det i? blod och mjöl typ?

Anonym sa...

smakar faktiskt lite som pepparkaka...


basse

Husse sa...

Den roligaste provsmakningen av svartsoppa jag hört talas om berättades av min dåvarande sambo:
Jag jobbade som vanligt på ålderdomshemmet och den 10 november var det gås och glass och chokladsås till efterrätt. Jag gick runt bland de boende och småpratade under maten och fick vid efterrätten flera kommentarer om en ovanlig chokladsås...
Hon hade i sin okunskap hällt svartsoppan till glassen. Så kan det gå när man inte är från Skåne...
Men alla hade en väldigt rolig middag :-)