torsdag 13 november 2008

Risotto

Ibland när vädret är det värsta tänkbara och när listan över saker att göra växer sig kilometerlång och du helst bara vill krypa ner i en famn som finns alldeles för långt borta behövs tröstmat som värmer och får allt att kännas lite bättre. Idag gör jag en risotto, perfekt för en dag som denna.


TröstRisotto (1 port)


2 st små hackade schalottenlökar
1 hackad vitlöksklyfta
1 liten bit finhackad selleri
1 klick smör
1 dl risottoris
0,5 dl vitt vin, champagne eller vad du nu kan hitta
ca 4 dl varm hönsbuljong
1 dl finriven parmesan
Ännu en klick smör

Något att ha på eller till, idag väljer jag sparris som jag hittade i frysen men vad som helst som är gott går bra.

Fräs grönsakerna i smöret utan att det tar färg på svag värme i en kastrull med inte allt för tunn botten. Lägg i riset och låt det bli lite lätt genomskinligt, ca 3 minuter. Häll på vinet eller vad du nu hittar och låt puttra bort nästan helt. Späd nu med ca 1 dl varm buljong i taget, när vätskan nästan är bortkokad och risotton ser krämig ut är det dax att hälla på mer buljong. Håll på såhär tills riset är mjukt men ändå har lite tuggmotstånd och glöm inte att röra om lite då och då. När riset nu är mjukt och ganska löst, (som Ekströms saftsoppa men med ris i typ) tar du kastrullen från plattan och vänder i osten och smöret och smakar av med lite salt och peppar. Idag serverar jag min risotto med stekt sparris och är redan mycket gladare!

1 kommentar:

Anonym sa...

Mums så gott det såg ut! =)
Risotto blir nog min nästa utmaning..!