söndag 16 november 2008

Bästa på länge

Tråkmaten har ersatts av en smakbomb. Fasiken så goda grönsker, ni måste testa. Det är galet gott med saltgurkan och kålen och gulbetorna och löken och allt! Mmm, ni måste testa. Tänk er sältan från gurkan med sötman från löken, bitterheten från ölen och hettan från chilin. Kärlek

Ölkokt Spetskål, Gulbeta, Saltgurka, Pärllök, Dillfrö, Chili och stekt Kyckling
1 port

  • 1 st klyfta Spetskål
  • 1 liten Gulbeta
  • 2 st Pärllökar
  • 1 st Saltgurka
  • 1 msk Olivolja
  • 2 krm Dillfrö
  • 1 st liten torkad Piripiri
  • 1 dl Öl
  • 2 nypor Salt

  • 1 Kycklingfilé
  • 2 nypor Salt
  • 1 nypa Svartpeppar

Skölj kålen. Skala gulbetan och löken, skär gulbetan i stavar och löken i klyftor, hacka saltgurkan.
Värm upp oljan i en medelstor kastrull och lägg i dillfröna och den smulade piripirin, låt ligga tills det börjar dofta.
Lägg nu i betan, löken, kålen och saltgurkan och låt det få färg. Salta och häll i ölen, lägg på lock och låt puttra på svag värme under lock tills allt är mjukt, ca 20 minuter.

Stek kycklingen

När jag steker kyckling i mindre mängder brukar jag bryna på den på hög värme i olja efter att jag har saltat och pepprat den. När den fått fin färg drar jag stekpannan från värmen och lägger på ett lock eller en tallrik och låter kycklingen stå. Efter kanske en kvart är den färdig. För att veta att kycklingen är färdig måste man se så att den är genomstekt, annars kan man bli sjuk.

1 kommentar:

Anonym sa...

oj, måste testa ngn gång! låter fantastiskt gott! tack för alla dina underbara recept och bilder, inte för att jag lagar dem, (här är en tråk som lever på mackor typ nu när man e singel o jävlig ;)). men detta måste jag ju testa! kram P