måndag 17 november 2008

Emanuel Andrén

Chokladprovning, sju sorter. Färg: läder, ockraröd, jord, rödbrun, tjära, blod?


Tempererar


Gjuter


1869 köpte Emanuel Andréns farmors farfar ett konditori i Lilla Edet och nu 5 generationer senare är det Emanuel som står innanför dörrana och jag är säkert på att det doftar choklad om man kommer dit. Emanuel är en chokladkonstnär skulle man nog kunna säga. Han blev Sveriges konditor 2005 och vann ett silver i VM med kocklandslaget för 2 år sedan. Han är ändå väldigt blygsam med sin framgång. När Emanuel var liten älskade han att följa med sin pappa till konditoriet men choklad började han faktiskt inte tycka om innan att han var 25 år. Det var inte helt självklart för Emanuel att han skulle bli konditor utan som ung ville han ägna sig åt design och på gymnasiet pluggade han Reklam och Marknadsförning, men så blev det som det blev. Designa får han göra fortfarande, bland annat praliner till Grammygalan i USA och praliner som kungen tar med sin när han åker på statsbesök, coolt!


Idag har Emanuel Andrén varit i Grythyttan och det bästa är att han stannar ända tills på torsdag. Idag har han lärt mig massvis om chokladtillverkning och försökt att lära mig temperera choklad och att göra Pralinskal. Jag var inte så duktig eller det var väldigt svårt och jag lyckades inte så bra men det var jätte skojigt. Emanuel är jätte skojig och jag vet inte om det beror på hans härliga humor eller på all choklad jag knaprat i mig men idag är jag ovanligt glad.

2 kommentarer:

Anonym sa...

även om han säkert är trevlig så var det nog mycket chokladens förtjänst :)

Anonym sa...

Hej Ingrid! Du verkar leva ett drömliv! Choklad, vin, mat, mat och mera mat. Och så lite Carl Jan till det.