söndag 16 november 2008

Tråkmat

Jag bloggar inte så mycket recept just nu, det beror på att jag bara lagar tråkiga saker. När jag jobbar lagar jag roligare saker men då hinner jag inte fota och det blir inget bra recept utan bild. Här är lite av min tråkmat som jag lagat i veckan, tråkig men god, kanske rolig för er.

Tråkig men god soppa, 2 portioner

  • 3 st mjöliga potatisar
  • 1 liten lök
  • 2 små palsternackor
  • En tärning hönsbuljong
  • Vatten så att det täcker
  • En skvätt champagne om du råkar ha lite öppnad ståendes eller vitt vin eller inget
  • 2 msk grädde
  • Salt
  • Peppar
  • Rosépeppar

Skala och hacka potatisen, palsternackan och löken. Häv ner i en kastrull, smula i buljongen och häll på vatten så att det täcker med någon centimeter. Skvätt i champagne eller vad det nu blir och grädden. Salta och koka tills det är mjukt. Mixa med en stavmixer, späd med mer vätska om det blir för tjockt och smaka av med salt och peppar. Gör en varm macka att ha till och strössla lite rosépeppar på soppan.

Ok, den kanske inte är jättejätte tråkig men ändå inte så jättejätte rolig.

Inga kommentarer: