lördag 1 november 2008

Minna på besök

Minna Lindell, 23 år, gift, utbildad grafiker.
Jag blev bortskämd ett tag. Vid varenda sammankomst med mina töser fick jag mat lagad av årets kock.
Jag har kallat henne det sen jag kom på att hon är en kock.
När Ingrid lagar mat slänger hon ihop en top class dinner, bara sådär. Vi töser står vid sidan av och inspekterar.
Vi rör inget, för vi vet att vi inte har något att komma med. Våra matkunskaper sträcker sig inte längre än pasta och pesto på burk.
I kväll har jag för första gången på länge blivit serverad en top class dinner igen. Som jag har längtat.
En snabb runda på Ica. En kulinarisk bergochdalbana. Minna pekar och frågar. Ingrid svarar pedagogiskt.
En grön tomat, en spansk ost och potatispasta. En timme senare en utsökt rätt upplagd med kärlek på en stor vit talrik.
Mellan berg och dal möts nya smakupplevelser. Känner mig bortskämd igen. Njutningen blir kort. Underbart ÄR kort.


Tack för alla fina ord Minnalainen, överdriften främjar förståelsen som jag brukar säga.
Några korta frågor innan vi går ut och gör Borås:
Vilket är ditt starkaste måltidsminne?
13 barnbarn på besök hos farmor i Finland. Hon stod vid gasspisen och trollade fram enorma mängder av små, perfekta plättar. Vi fick äta så mycket vi bara orkade. Det är en riktig farmor det.
Vad fixar du för mat om du bara har 15 minuter på dig?
Kokar ett paket nudlar och toppar med gröna oliver, enligt min mans recept. Haha.
Vad har du alltid i kylskåpet?
Gammal mjölk. Alltid.

Mer av minna kan du hitta på hennes finfina blogg http://unbellodia.blogg.se

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fin blogg! Lycka till!

Anonym sa...

överdriften främjar försåelsen som sagt, så därför säger jag igen: Inga lagar den mest fantastiska mat jag ågonsin smakat. till och med stek med kokt potatis och sås har hon fått mig att äta med god aptit (är inte så väldans förtjust i det nämligen..)Längtar hem om så bara efter dej och dina kulinariska kunskaper... Åk till sydamerika!!

Anonym sa...

vaddå åk till sydamerika??