onsdag 12 november 2008

Norbert åh Norbert

Av en tillfällighet hade jag på tv4:s nyhetsmorgon och programledarna pressenterade en bok om tryffel som heter tryffel. Författaren till boken satt med i studion, Norbert Lang och åh en sådan underbar människa. Han talade om tryffel på ett sätt som fick det att suga i magen och gav mig till och med lite fjärilar där nere, munhålan reagerade och blev lite spänd, förväntansfull och ville ha, mitt hjärta slog ett extra slag. Norbert Lang gör mig lite småförälskad. Norbert Lang i kombination med all den underbara tryffen han hade med sig.
Den underbara rejält franskbrytande lite äldre, passionerade och glasögonprydde herren säger att det värsta han vet är "när mycket mat smakar lite, mat skall smaka!". Eftersom att tryffel tyvärr är ganska dyrt föreslår han att man ska hitta någon som bjuder på den och att den bäst gör sig med mycket fett där tryffeln får ta huvudrollen. Tänk på att inte värma upp tryffeln till över 70 grader, då blir smaken platt. Undra vad man helst skulle vilja ha utanför dörren, en stor, vacker och underbart fantastisk tryffel från Gotland eller Norbert?

Norbert går att hitta på restaurang Paul & Norbert på Strandvägen 9, Stockholm.
Hanns bok heter som sagt tryffel och har en förbön av en Gotländsk präst och förord av ingen annan än CarlJan Granquist. Undra hur CJ hinner med allt...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Idag lagade jag mat från scratch :) tror du hade varit stolt över mig :)det var potatis i. :)

Anonym sa...

Norbet är tysk min vän.......

IngridEmilia sa...

Äh, låt mig drömma, franskt är roligare än tyskt! :)