fredag 31 oktober 2008

Bjudmat

Jag vet inte om det bara är på landet men jag tror inte det. Det här med bjudmat. Igår var jag hemma hos mamma och pappa. Mormor, Farmor, Farbror och två kusiner var också närvarande och mamma hade gjort potatisgratäng med rostbiff. Min mamma gör den allra allra bästa potatisgratängen, krämig med mycket purjolök och svartpeppar, en förnimmelse av vitlök och ett lager ost på toppen. Potatisgratäng med rostbiff måste vara något av den perfekta bjudmaten. Den går lätt att förbereda men inte för lätt, det ligger ändå en hel del tid i skalandet och skivandet och monterandet. En potatisgratäng är svår att värma för mycket och man kan göra den flera dagar i förväg för att sedan bara värma upp när gästerna kommer. Rostbiffen ligger färdigskivad på fatet i kylskåpet. Den perfekta bjudmaten!

Annan bra bjudmat är paj med en sallad till, mycket uppskattas hos pojkvännens föräldrar sägs det. Farmor brukar ofta göra stekar med potatis och sås vilket kanske är lite för komplicerat och innehåller för många moment när gästerna redan har kommit för att kunna gå under kategorin "bra bjudmat". Eller nej, det är på söndagar, annars gör nog hon också potatisgratäng.
På sommaren är bjudmaten lika självklar som att det regnar på midsommarafton, grillat med en kall eller ljummen potatis- eller pastasallad till!


Lite bilder från kvällen:

Kocken, min söta mamma. Hon har lärt mig mycket av allt det jag kan om mat.


Farbror och Far, det syns att som är syskon. Tyvärr brukar inte pappa hjälpa till så mycket med maten men det händer att han släpar hem den från skogen på höstkanten. Han plockar mycket svamp och jagar ibland rådjur med taxen Dacko. Farbror Erik försökte lura i mig mycket konstiga saker i min ungdom. Till exempel kikärtor, bönor och konstig surkål.







Mormor och Farmor över potatisgratängen och rostbiffen. Farmor har faktiskt jobbat som kokerska en gång i tiden och bakar jätte fina mockatårtor som är mycket eftertraktade. Mormor hade gjort efterrätten som baserades på inlagda ingefärspäron och det var med henne jag fick exprimentera och stöka i köket som barn.

Inga kommentarer: