söndag 26 oktober 2008

Mas Tortillas

Korianderstinna Quesadillas med Räkor
6 st



Vansinnigt sugen på quesadillas blev jag och en kruka koriander stod i fönstret. Utan tortillabröd i skafferiet fick jag ta och slänga ihop mina egna och det gick förvånansvärt enkelt och snabbt. I framtiden köper jag nog inte färdiga tortiallas utan bakar egna med pastamaskinen som kavlingsassistent.

Bröd
  • 1,5 dl grahamsmjöl
  • 2 dl vetemjöl
  • 2 tsk olja
  • 1 tsk salt
  • 1,25 dl vatten

Blanda allt till en fast deg och dela i 6 bitar, lägg under plastfolie så att inte degen torkar. Kavla en i taget och släng i medelvarm stekpanna när du tycker att den är tunn nog. Vänd när den fått lite färg och lägg på ett fat under aluminiumfolie så att de inte torkar.

Sås

  • 0,5 röd chili
  • 2 stora vitlöksklyftor
  • 1 stor gul lök
  • 1 msk olja
  • 1 tsk spiskummin
  • 3 stora tomater
  • en skvätt kycklingfond
  • salt
  • 1 kruka koriander
  • 0,5 pressad lime

Hacka chili, vitlök och lök. Fräs i oljan på låg värme tillsammans med spiskummin tills löken är mjuk. Tärna och stoppa i tomaterna och kycklingfond. Låt stå och puttra i 15 minuter och häll i saltet. Precis innan servering är det dax för att få i den hackade koriandern och limen.

  • Riven ost, så mycket du har samvete till
  • 200 g skalade räkor

Ta nu ett av bröden, täck halva brödet med ost, häll på sås och räkor. Vik på mitten och stek på båda sidor i stekpannan tills att innehållet är varmt och osten smält!

1 kommentar:

Anonym sa...

gott att få ta del av dina underbara recept. jag hoppas att vi kan äta ihop snart. saknar dig mycket. kram cilla