tisdag 28 oktober 2008

Vin

Jag ska på middag ikväll och fick i uppdrag att ta med mig vin. Vi ska äta en rätt som är baserad på pasta och tryffel. Vad köper man då? Jag googlade lite men hittade inget vettigt. Ringde en vän som ska bli sommelier och frågade dom som jobbade inne på systembolaget men fick inget bra svar därifrån heller! Jag tog ett vin som är gott och fruktigt med lite fatkaraktär och inslag av svartvinbär, vanilj och gräs på druvorna Nero d'Avola och Cabernet Sauvignon . Jag såg framför mig en ganska tung pastarätt men nu verkar det som om att det kanske inte blir det, rackans skit. Tänk om killarna blir sura när inte vinet passar till maten.

Hittade precis nu lite viner som passar med tryffel, dessa kan ni ju använda er av om ni hamnar i samma situation som jag någon dag.
  • röd pinot noir från Bourgogne i Frankrike
  • röd hermitage från Rhône i Frankrike
  • röd cahors från sydvästra Frankrike
  • vit châteauneuf-du-pape från Rhône i Frankrike
  • mogen röd barolo eller barbaresco från Piemonte i Italien
  • röd valpolicella ripasso från Venetien i Italien
  • vit arneis eller chardonnay från Piemonte i Italien
  • vit verdicchio från Markerna i Italien

1 kommentar:

Anonym sa...

på fredag menar du? vi ska hem direkt och äta lunch hos mamma och pappa så då går det inte.. men ska du va hemma hela helgen? va ska du göra på lördag? kväll och dag.. puss