söndag 4 januari 2009

Årskrönika

När år 2007 blev 2008 var jag en vanlig student utan allt för höga ambitioner eller krav på mig själv. Jag hade aldrig jobbat på en restaurang och aldrig lagat mat till ett större sällskap än ett på 10 personer. Någonting hände i början av året. Jag blev förbannad över att bara killarna hördes, syntes och fick göra allt det roliga. Jag blev förbannad över att mitt framtidsyrke är mansdominerat och jag blev förbannad för att killarna fick alla jobb som fanns i Grythyttan. Jag blev förbannad för att vi tjejer aldrig blev tillfrågade. Då trodde jag att det var för att vi var tystare och för att få någon att tro på oss så måste vi visa att vi kan så jävla mycket. Så kanske det är. Nu har jag blivit kille eller kanske killarna.

2008 var året jag gjorde praktik på Sjömagasinet. Så här i efterhand förstår jag hur mycket jag lärde mig men jag hade ingen aning då. Jag och Mannerström tog en promenad med hanns hund. Sommaren tillbringade jag i Torekov och på hotell Kattegat och igen så lärde jag mig oerhört mycket. Jag hade turen att få bo på vackra sommarlyckan tillsammans med Rebecka och Madeleine med ett stenkast ifrån Pär och Mimmi, tack för en underbar sommar! Att få jobba för Thomas Nilsson var en lärorikt men ush vad dålig jag var i början. Det var mitt första riktiga restaurangjobb men i slutet av sommaren var jag faktiskt ganska duktig. Under sommaren gifte sig även vackra Minna och Simon och jag var brudtärna. Sommarlovet avslutades med en tågluff och jag åt den underbaraste måltiden i kanske hela mitt liv när vi var på Capri.

Höstterminen kom och jag flyttade ifrån Christian och Gustav som jag saknar väldigt mycket till min nya fina lägenhet på Prästgatan. Under hösten var jag med och utvecklade en sallad som kommer att säljas i butiker inom kort. Jag blev ansvarig för köket hos CJ och jag fick laga mat till en presskonferens i Sthlm. Jag lyckades på något konstigt sätt att få en av Sveriges mest framstående näringsforskare att föreslå att vi skulle skriva en bok ihop och jag svävade på moln innan jag kom på att det kanske inte var det jag ville göra. Under året som gått har jag klarat alla mina tentor och jag har lagat mat till styrelsen på SEB i Norge, SHR, vd:n för LRF, Gunnar Forsell, Henke Larsson, Per Gessle, JanBoris Möller, Magdalena Ribbing och kanske många fler som jag har glömt bort. Jag har varit med på TV och haft lokala journalister hemma hos mig vid två tillfällen. Jag har skrivit ett recept till SVD.

2008 var året då jag funderade på hur könens matvanor skiljer sig åt och om smaklökarna skiljer sig åt.

Ibland har jag haft oerhört mycket och göra och jag har önskat att jag kunde stanna i sängen och gråta hela dagen. Under året som gått har jag förstått hur viktigt det är att kunna säga nej och att be om hjälp när man känner att man behöver det. Jag har insett att ödmjukhet är oerhört viktig och att man inte är något utan kärlek eller vänner.

Inför året som har kommit ska jag skriva en bok men först måste jag förstå hur man ska bära sig åt för att få den publicerad. Jag ska anordna ett stort tårtkalas för alla i Grythyttan och förhoppningsvis ska jag göra praktik på något spännande ställe. Sen vet jag inte mer, mina planer sträcker sig inte längre, inte just nu.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ingrid, tack för den härliga nyårsaftonen du och Jonas bjöd på. Det var den bästa jag kan minnas.

Glöm inte att ni lovade följa med till USA.

Hoppas vi ses snart.

Anonym sa...

ingrid, du är en stjärna. ta dagen som den kommer så ska du se att allt faller på plats! du har redan åstadkommit så mycket under din studietid och du har ett och ett halvt år kvar. keep on going honey!