fredag 23 januari 2009

Kyckling med smak av Citron och Oliver

Kyckling är bra och billig mat men billig kyckling är inget som man skall köpa. Tyvärr så finns det bara en ekologisk kycklingproducent i Sverige (så vitt jag vet) och deras kycklingar är allt annat än lätta att hitta i butikerna i och kring Grythyttan. Birgitta och Cleas Alwén är pionärer och att som kyckling bo på Bosarp måste vara som att bo i kycklinghimmlen. Jag får nöja mig med Kronfågels och tröstar mig själv med att uppfödarna på bilden iaf såg snälla ut.

Idag har jag kokat ihop en gryta som vi åhade och mmade åt från första till sista tuggan. Syrlig och smakrik, mättande och busenkel. Till och med novisen vid spisen bör lyckas med det här.

Kyckling med smak av Citron och Oliver

1 kyckling styckad i bitar med ben kvar
Salt Peppar
1 halv citron
1 näve oliver med kärnor
1 kvist rosmarin
4 klyftor vitlök
1 stjälk selleri
1 dl vitt vin
2 dl vatten
2 dl matvete

Salta och peppra kycklingen och bryn i en stekpanna med lite matfett. Lyft över i en gryta när den fått fin färg.
Tvätta en citron noggrant och dela den på mitten. Lägg den i stekpannan på svag värme med snittytan nedåt tillsammans med vitlöken, rosmarinen tills att vitlöken blivit lite mjuk men inte bränd (!) och citronen blivit lite karamelliserad. Lägg i grytan; citronen med snittytan nedåt över kycklingen, vitlöken, rosmarinen, selleristjälken, oliverna, vattnet och vinet. Låt småputtra i 20 minuter under lock. Häll i matvetet, lägg på locket och låt puttra på lågvärme i 15 minuter till. Klart!

4 kommentarer:

Anonym sa...

låter jättegott! ska jag försöka mig på faktiskt.
varför ska man ha benen kvar i kycklingen?

IngridEmilia sa...

För att mycket av smaken sitter där och jag upplever att köttet blir saftigare om man använder sig av delar med ben. Om du hellre vill använda file kan du tillsätta lite kycklingbuljong istället.

Helena sa...

Kycklingen verkar himla god! Vet du vad matvete kan heta på engelska? Foodwheat låter inte bekant.

IngridEmilia sa...

Tyvärr har jag inte en aning om vad det heter. Det är iaf vete där man bara polerat bort det allra yttersta av skalet, grodden är fortfarande kvar. Kanske kan du fråga i en hälsokostbutik? Lycka till söta