onsdag 28 januari 2009

Årets kock närmar sig!

Finalen i årets kock närmar sig och på torsdag bär det av till Lisebergshallen och Göteborg. Första gången jag är med och spanar och det är även första gången på fem år som en kvinna deltar i finalen. Jag har spenderat många timmar på att fundera på varför det är så, varför är inte kvinnorna med? Det skulle kunna vara för att vi kvinnor är sämre än män. Som Eckart Witzigmann sa "Kvinnor blir gravida och kära". Det skulle även kunna vara så att vi kvinnor inte får samma handledning och lika stora möjligheter som männen i kockbranchen, att det är svårare för oss att hitta mentorer. Eller så är det så att vi inte tar för oss av de möjligheter vi får, att vi inte aktivt visar framfötterna och vässar armbågarna. Eller så är det för att kvinnor inte ser någon anledning i att vara med i en kocktävling.... Jag har ingen aning men om någon forskade i det och skrev en bok skulle jag vara den första som kastade mig över den!

Lycka till Anna, jag håller tummarna för dig!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tror det har att göra med att män har en starkare tävlings instinkt och därför tar för sig mer

Anonym sa...

Jag tycker hon ser lite spinkig ut för att vara kock?