torsdag 22 januari 2009

Tomatsås till Spagetti och Köttbullar

Jag blev frälst i min dragon och ricotta köttfärs som jag hade på pizzorna så jag tvingades att göra köttbullar på samma sätt igår. They are to die for! Det självklara tillbehöret är tomatsås och spagetti (var det inte vad lady och lufsen åt förresten?) och för mig är det här det självklara sättet att göra tomatsås till köttbullar.

Köttbullar med Spagetti och rödvinssupen Tomatsås


Tomatsås till Spagetti & Köttbullar


1 klyfta vitlök
lite av stekfettet från köttbullarna
1 burk konserverade tomater av god kvalitet
1 glas rött vin
salt och peppar

Låt en stycken vitlöksklyfta fräsa försiktigt i fettet utan att den blir bränd. När den är mjuk häller du på tomaterna och vinet och låter det hela koka ihop (utan lock) tills att du har en någorlunda tjock tomatsås. Salta och peppra efter tycke och smak.

Om det skulle vara så att ditt köttbullsfett blivit bränt eller att du inte har stekt några köttbullar kan du byta ut köttbullefettet mot lite olivolja eller smör och köttbuljong istället. Om du tycker att tomatsåsen är för syrlig löser du det med en nypa socker.

1 kommentar:

Anonym sa...

mycket intiresno, tack