söndag 18 januari 2009

Konsten att koka ett ägg

Idag blev det ganska så ok...

Jag har en hemlighet. Jag kan inte koka ägg! Visst lyckas jag ibland men oftast blir det lilla ägget för hårt eller för mjukt. Att koka ett ägg sägs vara det enklaste man kan göra i köket men det är det fasiken inte. Att koka ett ägg kanske kräver mer kunskap och träning i livsmedlet än något annat eftersom att man inte kan kontrollera, känna eller lukta sig till om det är färdigt. När man läser i böcker och på internet om hur man bör koka sitt lilla ägg står det bara hur många minuter det ska koka. Hur kommer det dig att det inte står något om äggets storlek eller hur varmt vattnet skall vara. För det ska ju inte koka men vilken är temperaturen på vattnet när det sjuder, hur ser det ut då?

Pinsamt, jag kan göra suffle och perfekta emulsionsåser men jag kan bannemej inte koka ett ägg!

1 kommentar:

Helena sa...

Det är chockerande, Ingrid. Vet CJ om det här?!