måndag 1 december 2008

Brödkärlek

Ett bröd smakar som bäst när det är bakat med mycket kärlek och av en person som man tycker om. När man är på bra humör och lycklig blir brödet som godast. Jag är nästan säker på att dessa argument skulle hålla i vetenskapliga tester.
Bröd är något väldigt symboliskt, att bryta bröd och dela med sig av det är en handling som tolkas likadant i de flesta kulturer. Det är ett sätt att säga välkommen. Ordet kompanjon är hämtat från uttrycket "cum pane" som betyder just dela bröd, detta av något visar på hur mycket värde som läggs i handlingen. Religöst så ser vi hur Jesus bryter bröd och delar med sig av till sina lärjungar och hur sabbaten inleds med brytandet av brödet.


Att kunna baka gott bröd och dela med sig av eller att kunna köpa gott bröd och ge bort eller baka själv är få förunnat. Jag är dock en lyckans ost för här i Grythyttan har vi Erik Olofsson på besök. Han säger att kärlek är en viktig ingrediens i brödbak och han använder bara ekologiskt mjöl, hur kan man annat än att tycka om honom? Erik har en gång i tiden jobbat på Rosendahl och det var han som drog dit vedugnen. Då skrev han även en bok med Monika Ahlberg, "bröd och marmelad". Den underbara boken som är en av Pain de Martins favvoböcker var så bra att den inte finns längre, slutsåld, så jag får hålla tillgodo med bibliotekets exemplar tills dess att jag hittar ett eget. Nu för tiden håller Erik till på Gotland och på Rute Stenungsbageri. Där bakar han surdegsbröd och äter ostmackor. Oftast äter Erik sina mackor med ost på och lite smör. En vällagrad en skall det vara.

På onsdag är det min tur att få stå i köket med Erik, då ska vi baka bröd i alla dess former. Något som jag vet men dom flesta andra nog inte vet är att vi ska baka något i pepparkaksformer också.


Att bo på Gotland och baka bröd är nog lite som att bo i Toscana och vara vinmakare. Sådär lugnt, fridfullt och romantiskt. Tänk den som fick bo på Gotland och baka bröd och ha Café och trevliga kunder som tittar in dagligen och skriver upp sig i kölistor för att få kanelbullar. Kärlek

3 kommentarer:

Anonym sa...

jag är helt på din linje! jag tycker nog till och med att bröd ÄR kärlek.. det finns nog ingen som är så mycket mackornas vän som jag. (utom möjligtvis paul och minna då..) snart ses vi sötaste!!

Anonym sa...

du har nog gått om mig det senaste hanna.. fast visst älskar jag fortfarande bröd!!

IngridEmilia sa...

Ja, ni mina vänner är verkligen brödtokiga!