lördag 27 juni 2009

Vad som hände, hur det hände och vad som händer när jag ska gräva guld i USA



Ingrid vann grilltävlingen och får resa till USA 


Det blev 24-åriga Ingrid Hermansson som får packa sina väskor och åka till USA. Hon vann den grilltävling som arrangerades på helgens näringslivsmässa, genom det lite vågade men väl uträknade greppet dill och citron. 


– Det är jätteroligt, Jag ser verkligen fram emot att åka till USA 

till hösten, säger Ingrid Hermansson. 

Ingrid går andra året på programmet Kulinarisk kock och måltidskreatör. Hon såg ett anslag om tävlingen på skolan och bestämde sig för att delta med ett recept som hon själv tycker mycket om. 

– Mitt bidrag är bra och det är klart att jag hade ambitionen att vinna, säger hon. 

Hon ställde upp med en karré med dill- och citronglace. Karrén helsteker hon först i ugnen ett par timmar för att sedan skiva den, pensla över dill och citronglacen och sedan grilla den. 

Perfekt att bjuda på eftersom den går att förbereda långt innan och det går även att frysa ner den ugnstekt och sedan ta upp när man känner sig sugen på att grilla, berättar hon. 

Osäker på citronen 

Men att smaksätta grillat med citron och dill är ingen självklarhet.

– Jag var lite osäker på det här med citronen eftersom jag kände på mig att de flesta i juryn skulle vara män. Och män är mer för traditionella grillsmaker som hickorysmak, men jag ville göra något med mer sommarlätt och fräscht, säger hon.  

Det gick hem och Sven Mill, en av jurydeltagarna säger att de alla hade Ingrids bidrag som vinnaren. 

– Hade de? Vad roligt, det visste jag inte! Men Sven sa till mig att de inte tyckte så mycket om citronen, säger Ingrid och skrattar. 

Men oavsett citron eller inte till det grillade köttet, nu ska hon i alla fall få åka till USA i höst och bo på den enorma farmen Fair Oaks där Sven Mill arbetar för att se hur arbetet där går till. 

– Jag är intresserad av livsmedelsproduktion så det kommer att bli jättespännande, säger Ingrid. 

Hon ska också bland annat få följa med på middag till Art Smiths restaurang Table 52 och Markus Samuelssons restaurang C-House. Dessutom väntar publikplats vid en inspelning av Oprah Winfrey Show och kanske får hon också möjligheten att träffa storstjärnan. Sven Mill är nöjd med tävlingen, men hade gärna velat få in några fler än de sex bidrag som kom in till tävlingen. 

– Jag tror att folk är lite för fega. De tror inte på sig själva. Man jag vet att det finns de som har väldigt goda grillrecept där hemma, säger han. Däremot tyckte att Ingrid var en värdig vinnare och han tyckte mycket om hennes vinnarrecept. 

– Det var en otroligt god glacing, säger han. 

1 kommentar:

Helena sa...

Grattis!!! Vad kul att få åka till USA. För att inte tala om äran att vinna grilltävlingen!