onsdag 10 juni 2009

En fin dag!

Igår var en fin dag! Micke är den raraste kocken jag träffat hittills i mitt 24 åriga liv. Han gillade min tårta och mina rabarberbullar jag bakade när han skulle komma. Hela TV-teamet var helt fantastiska och jag hoppas på att träffa på dem fler gånger. Programmet heter "så in i norden" och kommer att sändas i alla nordiska länder. Det är ett program där de reser runt i de olika nordiska länderna och träffar folk på olika ställen och lagar mat av lokala råvaror. I Grythyttan besöker de CarlJan, Måltidens hus och Bredsjö där man gör Sveriges dyraste och kanske godaste ost. Bredsjöblå som är deras främsta ost framställs av fårmjölk och roquefordmögel. 

Igår tänkte jag ta bild på min tårta så att den kunde ligga här brevid receptet men glömde kameran hemma. Här är receptet utan bild men med en beskrivande förklaring kring dess utseende.

" Tårtan består av två tunna och lite sega dovt bruna marängbottnar som är smaksatta med hasselnötter och kakao. Mellan och över ligger en smörkräm som har samma färg som de "citrongula" väggarna i filmen drömkåken. Krämen glänser lite av smöret men den är inte styv och hård utan mjuk, len och om man gör rätt ligger den likt ett täcke av mjukaste sammet över de båda bottnarna. Den ljusgula krämen beströs av lättrostade mandelspån och gör upplevelsen komplett. Tårtan är tunn men ljuvligt mättande." 

Receptet utgör sig för att vara till tolv personer men jag skulle snarare säga åtta till tio.

Värmlandstårta
12 personer

Botten:

3 äggvitor
100 g socker
50 g hackade hasselnötter
2 msk kakaopulver 

Kräm:

4 äggulor
100 g socker
1 dl grädde
135 g smör

Gör så här:

Vispa äggvitorna hårt och vänd sedan ner dem i sockret, de hackade nötterna och kakaopulvret. Smörj två plåtar och pudra dem med mjöl. Rita upp två tallrikstora cirklar – en på var plåt – för bottnarna. Bred ut smeten ca 1 cm tjockt. Grädda bottnarna i 150 grader som sänks mot slutet av gräddningen. Tiden är 30-35 minuter. Gör under tiden krämen. Gulorna, sockret och grädden låter man sjuda i en kastrull tills de blir tjockt. Vispa väl hela tiden. Låt svalna och rör i smöret. Krämen går även bra att frysa. Lossa bottnarna medan de är varma och låt dem kallan innan bottnarna läggs samman med smörkrämen mellan och över. Rostade mandelflisor strös över.

Det här receptet jag använder mig av. Det är dåligt. För det första så gör jag marängen på 4 äggvitor, varför bara ha 3 vitor när man ska ha 4 gulor? Marängen ska vispas styv men inte så att den "spricker". Det ska bildas en styv topp på vispen när den är färdig, en topp som är lite följsam men inte mycket. Tallriken ska vara ca 24 cm om man ska göra runda, ite större går bra också. Ofta gör jag en fyrkantig tårta och brer ut all maräng på en plåt. Smörjningen och mjölningen av bottnarna är viktig samt att man lossar när de fortfarande är varma. 30 min på 150 grader går bra. 

Till krämen är det viktigt att man hela tiden rör i botten av kastrullen, om man rör flitigt kan man ha medelhög värme. Då går det lite snabbare. Smöret lägger jag i när krämen fortfarande är varm och rör ner den. För att få krämen lite luftigare brukar jag blanda i lättvispad grädde. 1,5 delar grädde och 2 delar kräm, vänd ihop det. Lycka till!


2 kommentarer:

Linken sa...

Vad snäll du är som delar ut receptet.
Tack!

Linken sa...

Du får göra en blänkare här på bloggen när det är dax för programmet.