tisdag 3 mars 2009

Jag älskar Pelmeni

Jag har en bror som bor i Moskva. Han har bott i Ryssland kanske 4 år och jag har aldrig varit där och hälsat på och har inte heller känt någon dragning till Ryssland. Men nu, nu kommer jag Martin!

Allt började på årets kock då jag sprang in i matskribenten Jens Linder. Efter det har jag varit nyfiken och börjat läsa hans blogg på DN. Någon gång i mitten av förra månaden skrev han om Pelmeni. En blandning mellan dumplings och ravioli som sägs vara rysslands motsvarighet till köttbullar. En pastakudde som är fylld med köttfärs och kokas i buljong. Den ska serveras med smetana, lite buljong, vinäger och vodka ska finnas i dricksglasen!
Efter det har jag tänkt på Pelmeni många gånger och det som har lockat mest var kanske att man ska äta pastakuddarna nykokta, stoppa in dom hela i munnen, bita till så kudden går sönder och kraftig buljong rusar ur som i en explosion.

Ta ut en cirkel/lägg i färs/nyp ihop kanterna till en halvmåne/nyp ihop dom två vassa kanterna till en stjärt!

Att tillverka pelmeni var ett sant nöje och har man som vi en pastamaskin att kavla degen i går det på ett kick. Det som jag tror är mycket viktigt är att man har en bra buljong. Med bra buljong menar jag inte en sån som du hittar på ica och inte på konsum heller. Passa på att koka lite ben eller kött, kanske lite högrev tillsammans med morot, lök, rotselleri, lagerblad och pepparkorn. Dagen efter använder du kokspadet för att koka pelmenin i.
När jag var och handlade fanns det ingen smetana så jag fick nöja mig med creme fraiche med några droppar citron i. Vodkan var äkta rysk, kall och dracks i dricksglas och det var bland det bästa jag ätit i hela mitt liv. Det blev perfekt, hade inte kunnat vara lite mer si eller så, perfektion!

Recept finns hos Jens, vi gjorde halva och det räckte men vi hade nog kunnat äta mer för det var så gott!

Snyggt? Nej, det är ryskt och snuskigt gott. Gottgottigottgott, mumsfilibabba, yummie!

Inga kommentarer: