måndag 2 mars 2009

Blomkålssoppa i snöslasket

Släta vita soppor är mumsigt som tusan. Idag gjorde jag en mustig blomkålssoppa i snöslasket och visst gjorde den livet lite ljuvligare just för stunden. Enligt mig så bör släta soppor ha någon slags topping i en annan konsistens för att upplevelsen ska bli lite mer spännande. Bacon passar alltid!

Blomkålssoppa med krispigt Bacon
För två personer och en låda till frysen

1 liten gullök
1 stor vitlöksklyfta
1 litet blomkålshuvud
2 medelstora skalade potatisar (gärna mandelpotatis)
2 msk kycklingfond
0,8 liter vatten
2 msk grädde
salt och peppar

Dela grönsakerna (eller kanske vitsakerna :)) i mindre bitar. Lägg alla ingredienser i en kastrull och koka tills det är mjukt. Mixa med stavmixer, smaka av med salt och peppar och toppa med krispigt bacon och lite persilja om du vill. Ät och ha bröd till som du kan doppa i.

Tips:
Idag testade jag något för första gången. Jag stekte bacon i mikro. Egentligen är jag emot allt som mikro heter och äger inte ens någon själv men nu när jag är Borås känner jag mig lite våghalsigare än vanligt och jag har ju redan börjat banan när jag gjorde chokladkoppen.

Lägg bacon på en tallrik med hushållspapper över och under. Kör på full effekt tills det är krispigt (ca 2,5 minuter). Betyget blir OK men det blev självklart inte likadant som i stekpannan.


Inga kommentarer: