onsdag 4 mars 2009

Hur man hanterar den kräsne

Jag har oturen att stundvis leva med en lite småkräsen man. Han kan bli lite kinkig när jag lägger i kapris och sardeller i maten och tyvärr gillar han inte senap heller. Saken är den att jag tror ju att alla kan lära sig gilla allt om man bara vänjer dom. Därför brukar jag gå bakom hans rygg och stoppa ner kapris och sardeller där han minst anar det för att han ska vänja sig vid smaken och tillslut inse att det är omöjligt att leva utan! Jag tror ju att han bara tror att han inte tycker om det, att han helt enkelt inte vet bättre.

Lite svårare blir det med råbiffen. Råbiffen som enligt mig är guds gåva till människan och kanske det godaste man kan äta har jag längtat efter ända sedan i onsdags förra veckan. Råbiffen blir ju lite svårare att lura i någon eftersom att hela råbiffen är rå. Dessutom innehåller den både kapris och senap och det gör ju inte saken lättare. Kanske om jag försöker att ge honom bara lite, en matsked råbiff till förrätt. Hoppas att han förstår dess storhet då.

Att leva med någon som är kräsen är ett svårt öde som kan drabba även den bäste. Jag har dock turen att han bara är småkräsen. Det är oftast så att han ändå äter min mat, den är ju god, men ibland med en bekymrad min!

Idag lurade jag i honom sardeller och här har ni knepet, han älskade det!
På bilden: Kokt pasta med potatis stekt tillsammans med olivolja chiliflingor och vitlök, goda oliver, rostade frön och ruccolapesto med gömda sardeller.

Ruccolapesto med gömda sardeller för att tämja den kräsne

2 nävar ruccola
1/2 liten vitlöksklyfta
1/2 dl olivolja
3 sardeller
1 tsk pressad citronsaft

Mixa ihop med en stavmixer och servara exempelvis till pasta eller sallad

1 kommentar:

Helena sa...

Ingrid,

Min mamma "gömde" lever i en annars så god gryta. Helt ärligt... LEVER!!! Det är totalt ogömbart. Och det går aldrig att vänja sig hur gömt det än är.

Det var allt.