lördag 7 mars 2009

Avokado


Advokatpäron eller alligatorpäron som det länge kallades läste jag om på e24. Den motverkar stress med sitt höga kaliuminnehåll och om man har mycket att stå i är det kanske bra. Ordet avokado kommer från aztekernas språk och betyder faktiskt testikel, hihi.

Hiram skriver i sin blåa:
"Avocadopäron är i mitt tycke utsökta som entré en sommardag eller lunch. De vackra frukterna inbjuder också till raffinerad bordsdukning. Man kan lägga en päronhalva på varje tallrik. Så fick jag uppleva dem i London en varm sommardag. De låg på blekt grå tallrikar - duken var grå och svartrandig och blommorna på bordet var blekgula."

Idag åt jag en vacker avokado så som jag föredrar den.

Avokado så som jag föredrar den

1 avokado
Några droppar god Olivolja
Någon droppe lagrad Balsamvinäger
En nypa gott Salt
Ett varv Svartpeppar

Dela avokadon på hälften, ta ur kärnan och gröp ur lite för att äta på stående fot. Droppa över olja och vinäger. Strö över salt och peppat. Mumsa i dig och du känner genast hur lugnet infaller.

Inga kommentarer: