lördag 28 februari 2009

Jan Hedh -En jävla gubbe till att kunna allt och lite till

Janne, mannen med det lilla extra.

Han hade en stor och nästan omänskligt mjuk hand. Jag menar inte mjuk som i len utan mjuk som i köttig eller kanske lite som en sån där stressboll man kan köpa, klämvänlig. Den var torr och han verkade glad för att jag kom fram till honom för att skaka hans maffiga hand. Om det som hände mig idag hade hänt för tre veckor sedan hade jag kanske inte vågat gå fram till Jan Hedh när såg honom stå i ett hörn under prisutdelningen till Sveriges Bästa Bord under Årets Kock.

Bokrea som det är tog jag tillfället i akt att springa ner till akademibokhandeln på hörnet. Med mig hem fick jag bland annat Jan Hedhs bok Passion för dessert och boken talar sitt tydliga språk. Gubben kan fasiken allt! Han kan så mycket, så sjukt mycket. Han är så duktig och lär ut allt från brioch till isskulpturer och nypnsoppa. Åhh, Janne idag slogs jag av din storhet!

Inga kommentarer: