lördag 7 februari 2009

1+1+2=1

Det var inte det här som var planen. Jag hade inte planerat att sitta här alldeles ensam med näsan begraven i en jädrans tråkig bok om organisation. Svenska Krogen som enligt White Guide är Borås i särklass bästa restaurang (inte så svårt tyvärr!) var målet. Jag skulle äta ostron och dricka champagne och tjattra med mammsen och pappsen som dessutom skulle betala för kalaset.
Dimman drog in över Gotland och planet försenades så nu sitter jag här i min ensamhet när min bättre hälft är på partaj.

Gräsänka - Vad äter man då? Gräsänkor äter kanske ofta sallad, soppa, en kaka eller paj. Vi får ju passa på att äta "inte riktig mat" när vi får chansen. Men jag brukar ju vara gräsänka till vardags och får mitt behov tillgodoställt då. Jag vill ha något mer, något bättre och något som tar alldeles för lång tid att laga. För laga mat, det vill man ju inte göra när man är alldeles ensam.

Jag tror att gräsänklingar äter kött utan något till men det är bara mina fördomar.

Enligt wikipedia är "Ordet gräsänka känt redan på 1700-talet, och kommer från det lågtyska graswed(e)we som betyder förförd och övergiven flicka. Förledet syftar antagligen på ett "förförande i det fria". Därefter har ju ordet gräsänkling fått en lite annan innebörd, då betydelsen har gått från förförd och övergiven, till tillfälligt ensam."

Kanske gå ut och äta på restaurang ensam. Gå på en dejt med mig själv. Bio med popcorn som bukfylla och Colan spetsad med Rom.

Senare ryktas det om vimmel med mangodrinkar och ögongodis. De är minsan passande för en gräsänka!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är ju ständig gräsänkling! Och äter ju sällan bara kött, kanske undantaget som bekräftar regeln?
Jag tror att gräsänklingar dricker mycket rödvin. inget som jag vet något om dock!

IngridEmilia sa...

Haha, men du är ju knappt man! Vin stämmer nog in på både änkor och änklingar. Dränka sorgerna och bedöva ensamheten!