fredag 6 februari 2009

Årets kock - Festen!

Igår begav jag mig till Göteborg och lisebershallen för att se hur det egentligen fungerar det där med SM-finalen i matlagning. Perra som var min trogne kavaljer mötte upp och så satte cirkusen igång.

Innaför dörrarna bjöds det på det godaste kaffet, söta små kakor, ostar, youghurt och den bästa kändis-spotting jag någonsin varit med om. Det började lite lungt med att vi hälsade på och pratade med Leif Mannerström, Jan Hedh, Tommy Myllymäki och satt och skämtade friskt med Paul ifrån matakuten. Han försökte lura i mig att han bara var en glad hemmakock och det var första gången han var på en kocktävling. Haha!

Vi spanade in Melker och funderar på om han kanske gjort en ansiktslyftning. Spanade in sveriges utan tvekan snyggaste kock; Daniel Couet. Vi pekade och stirrade och kampen var hård om vem som kunde finna flest kändisar tills att det blev för många och vi tappade räkningen. Lisebergshallen var stinn.

Efter alla hade visat sina sista rätter lallade vi över gatan och in på prisutdelningen av sveriges bästa bord. Det var ganska tråkigt men vi fick massvis av champange och en bra buffe av pinnar med mat på. Det var någonstans här vi insåg att vi kan inte nöja oss med det här. Vi måste gå på galan!

Efter många samtal, ett par nya höga klackar att byta ut mina kängor med, en hög ponnytail, en kavaj till Pär och en lång vänta förbluffades vi över att faktiskt sitta med och äta middagen tillsammans med alla som vi vill vara/bli/äta upp/ha/arbeta för/känna/ringa/fråga om råd. Middagen var lång och portionsstorlekarna enorma!

Fem timmar senare då jag redan bytt skor hittar man oss i en soffa nere i foajen. Vi sitter där och chattrar och delar på en eller kanske flera flaskor vitt med söta Alice Brax, Lisa FörareWinbladh, Jens Linder, Per Styregård (chefredaktör Gourmet) och Hanna som var projektledaren. Gänget drar med oss till Nivå där vi hänger en kort stund innan vi går hem. Hem med ett leende på läpparna, fickorna fulla med visitkort och en hel lista med människor som tycker att vi måste höra av oss!

Life is Sweet



4 kommentarer:

Helena sa...

Jodå, en del har det bra! :-)

Anonym sa...

bra där guman!!

Alice sa...

Måtte ni hamna på gästlistan permanent!

IngridEmilia sa...

Det borde ju inte vara så svårt att ordna. Jag och Pär sa att det är dax för att dra i lite trådar nu.