måndag 9 februari 2009

Choklad-mugg på 5 minuter

Jag varnar er, den är beroendeframkallande om man har svag självdiciplin eller ett starkt och omättligt chokladbehov. Blanda ihop alla ingredienser i en mugg, stoppa in i micron och vänta 3 minuter. Påminner mycket om McDonalds Muffins i konsistensen. Dangerous!

Receptet hittade jag på Matforum upplagt av användaren agnetasch, är ni medlemmar?

5 minuters Choklad-mugg

4 msk vetemjöl special (eller vetemjöl + 1 krm bakpulver)
4 msk socker
2 matskedar kakao
1 ägg
3 msk mjölk
3 msk smör eller neutral olja
Några rutor valfri favvo-choklad att stoppa i

1 Stor mugg

Blanda dom torra ingredienserna i muggen. Tillsätt ägget, mjölken och fettet och blanda tills det är slätt. Stoppa i chokladbitarna och kasta in i micron. Högsta värme i 3 minuter. Kakan kommer att jäsa och gå upp över kanten men den rinner inte över. Ta ut den och stjälp upp på ett fat om du vill. Det här receptet är ganska stort går att dela med sig av om man inte har allt för svåra cravings!


Före...


..och efter, en aningens ihopsjunken.

9 kommentarer:

Helena sa...

Neeej, Ingrid! Jag vill inte veta sånt här. Jag har världens sämsta karaktär så nu kommer jag garanterat äta detta varenda kväll. :-)

Ps. Det ser suveränt ut! Och så enkelt...

Anonym sa...

ojojoj.. n vet jag vad jag ska göra/äta på alla hjärtans dag istället för att pussas...

Anonym sa...

å! tror du det blir gott utan chokladrutorna i? fick en craving nu, men orkar inte gå iväg till affären och fixa choklad.

IngridEmilia sa...

Det går alldeles utmärkt utan chokladrutorna.

Karin W. sa...

När jag var barn på 50-talet och sötsaker och godis var ganska ovanligt, då rörde man ihop några matskedar socker, kakaopulver och mjölk eller grädde till en tjock röra i en kopp och slevade i sig.

Anna sa...

Hej hopp!
Intressant blogg, har läst här hos dig ett tag nu. =)
Jag tänkte söka in till Grythyttan nu till hösten. Det roligaste jag vet är att lära mig om mat. I december avslutade jag min kockutbildning här i Uppsala. Jag skulle vilja gå i skolan flera år till =) Jobbar nu, men känner att jag vill fortsätta plugga, så jag tänkte att Grythyttan skulle passa mig bra. Vet iof inte så mycket om skolan. Känns lite läskigt att ge sig av ut i skogen i 3 år när man han familj och så här. Kul att läsa hur ni har det där borta. Ska testa chokladmuggen också=)

Tack för bra läsning.

Anonym sa...

Ingrid!
Var hittar jag mangold????

IngridEmilia sa...

Jag tycker att det finns mangold överallt nu för tiden. Kolla i en välsorterad grönsaksdisk eller spring in i en asiatiskbutik och kolla kylen.

Good Luck!

Anonym sa...

Härligt med enkla recept:)!Trevlig blogg!