fredag 20 februari 2009

Cupcakes med Mintcrush

Jag har en crush på cupcakes och därför har jag bakat några idag igen. Choklad-cupcakes med mintcrush!
Mmm, sa förste provsmakaren och mmm säger jag också. Farligt smaskiga och härligt mintiga!

Choklad-Mint-Cupcakes
10 st stora

150 gram smör
2 st ägg
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl gräddfil
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl kakao
1 nypa salt
1 påse Marianne

Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda i det smälta smöret och gräddfilen och sikta sedan i de blandade torra ingredienserna. Sist krossar du mariannen grovt med en hammare eller annat lämpligt och blandar i. Fyll ca 10 stora muffinsformar till 2/3 och grädda i 20 minuter på 200 grader. Låt svalna.

Fluff
50 gram rumstempererat smör
100 gram philadelphiaost
3 dl floursocker
några droppar pepparmyntsolja
någon droppe grön eller blå hushållsfärg

Blanda smöret med osten och vänd i lite socker i taget. Smaka av med pepparmyntsoljan och ge en mintigfärg med hushållsfärgen. Kleta på eller spritsa på dina cupcakes.

1 kommentar:

Anonym sa...

jag har utmanat dig, kolla min blogg.