lördag 4 juli 2009

Fänkål-, Dill- & Äppleaioli eller är det majonnäs?

Igår till mina räkor gjorde jag tre stycken såser.  Från vänster smaksatt med fänkål, dill och äpple. Vissa kallar smaksatta och kallrörda emultioner med olja för aioli, det vill säga en smaksatt majonnäs. Men ordet kommer från det provensalska ai- vitlök och oli- olja. Alltså ingen aioli utan vitlök?
Det rycktas om att det finns en aioliklubb här i krokarna där bland annat en person från barilla familjen är medlem i jurryn. Där sägs det att det finns en tävling varje år med den godaste aiolin där man kan smaksätta en majonnäs med vad som helst. Huruvida det ligger någon sanning i detta eller om det bara var ett klent raggningsförsök för att vinna min uppmärksamhet vet jag inte.
Om jag hade varit med i tävlingen hade jag förmodligen vunnit med min fantastiska fänkålsaioli gjord på färnkålsolja som jag tålmodigt trixat till, fantastisk!


Färnkålsolja

2 msk färnkål
1/2 stånd färnkål i mindre bitar
2 dl neutralolja
1/2 dl vatten

Rosta färnkålsfröna lätt i lite av oljan. Häll i resten av oljan och vattnet. Här är det viktigt att oljan inte är för varm för då flyger det olja i hela köket och kanske över hela dig när vattnet tillsätts. Häll därför i den kalla oljan först och sedan vattnet. Lägg i färnkålen. Värm på svag värme tills vattnet kokat bort och bara oljan finns kvar i kastrullen. Låt stå över natten, sila och använd i majonnäsen/aiolin.

Inga kommentarer: