torsdag 2 juli 2009

Den godaste chokladkakan!

Nu har mamma och mormor åkt och jag försöker få någon slags vardagsrutin här i Hyttan. Det går väl sisådär men jag har bestämt mig för vad jag ska göra idag och i morgon och det är väl alltid en början. Idag ska jag läsa en bok som heter tala väl. Jag är inte så bra på det där med att uttrycka mig och att tala väl så kanske är jag expert på det när boken är lusläst. När jag letade efter en anteckningsbok hittade jag min gamla receptbok från förra sommaren och där i låg mitt allra bästa chokladkaksrecept. Chokladkakan bakar man dagen innan och serverar dagen efter. Den blir härligt chokladig och tung och helt underbar!

Bästa chokladkakan

200 gram smör och 200 gram mörk choklad (runt 70% och av god kvalitet) smältes i micro eller i kastrull på svag värme och under omrörning.

4 st ägg och 2 dl socker vispas vitt och fluffigt.

2 dl mjöl och 1 tsk bakpulver blandas.

Alla ingredienserna vänds ihop och hälls i en smörad och mjölad rund form ca 24 cm i diameter med en urklippt rund bit bakplåtspapper som passar i botten av formen.

Grädda i 15 minuter på 175 grader. Det verkar som att den inte är färdig men det är den. Låt den stå svalt till dagen efter. Mums!

Inga kommentarer: